In het kader van de campagne Biodanza ‘Gezond en Wel, sprak een bevriende huisarts, die zelf aan Biodanza doet, over het Leefstijlroer.

Op de website leefstijlroer wordt de volgende toelichting gegeven: Het Leefstijlroer is een hulpmiddel ter ondersteuning van het gesprek van de zorgprofessional met zijn patiënt. Het Leefstijlroer geeft handvatten om de juiste koers te bepalen voor een gezonde leefstijl. Het laat zien dat de patiënt zelf aan het roer staat en kan bijsturen.

In deze blog wil ik ingaan op de verschillende aspecten van het leefstijlroer en hoe Biodanza kan bijdragen aan een gezonde leefstijl.

Voeding

Een van de aspecten die tijdens Biodanza dansdagen (voor dansers met meer ervaring) naar voren komt, is dat iedereen wat lekkers mee neemt voor de lunch. We noemen dat ‘potluck’. Het resultaat is altijd een rijkelijk gevulde tafel met veel gezonde voeding, zoals salades en vers gemaakte soep. Ik hoop dat er weer tijden komen dat we met z’n allen kunnen genieten van een gezamenlijke maaltijd.

Beweging

Bij Biodanza neem je deel aan een wekelijkse les waarin je minimaal een uur beweegt. Je beweegt zelf op de muziek, geïnspireerd door de aanwijzingen van de docent. Omdat je in een groep danst, is het samenkomen in de wekelijkse les een goede motivatie om te blijven komen. Naast het feit dat het gewoon heerlijk is te bewegen op muziek!
Er zullen verschillende docenten zijn die weer buiten groepslessen gaan geven en waarbij het protocol van Dansondernemers wordt gevolgd, zodat er wordt voldaan aan de richtlijnen van de overheid. En ook binnen kan op aangepaste wijze binnenkort weer worden gedanst.

Zingeving

Richt je op wat je blij maakt, staat er in de toelichting van het Leefstijlroer. Word je blij van dansen, van bewegen op muziek? Doe je dit graag samen met anderen? Wil je wel vrij zijn in je eigen expressie? Dan is Biodanza zeker een aanrader. Bij veel docenten kun je drie proeflessen nemen om het uit te proberen.
Blijf je ontwikkelen en nieuwe dingen uitproberen.
Ook deze richtlijn is van toepassing op Biodanza. Door de opbouw van de les wordt je uitgenodigd om nieuwe bewegingen uit te proberen, je speelsheid soms toe te laten, contact te maken met anderen. Biodanza nodigt je uit om je te blijven ontwikkelen.

Slaap

In het begin kan het soms even wennen zijn. Als je dan ’s avonds les hebt gehad, duurt het misschien even om de indrukken te laten bezinken. Maar veel geoefende dansers slapen beter na hun wekelijkse les.

Ontspanning

Biodanza draagt bij aan actieve en ontspannende beweging. Iedere les bestaat uit actieve oefeningen en ontspannende, rustgevende oefeningen. Juist het in balans brengen van actie en rust in het lichaam tijdens de les, zorgt ervoor dat dit ook in het dagelijks leven beter gaat.

Sociaal

Bij veel Biodanza lessen wordt er gezamenlijk geopend met een ronde waarin ieder voor zich kan vertellen hoe het op het moment gaat. Er is op dat moment aandacht voor ieder persoonlijk. Vaak is er na de les gelegenheid voor een kop thee en even napraten wanneer je daar behoefte aan hebt. Hierdoor ontstaan er vaak leuke onderlinge contacten, die zich vaak voortzetten buiten de lessen om.

Mijn conclusie is dat Biodanza op alle zes aspecten van het Leefstijlroer een positieve invloed uitoefent. Mijn belangrijkste motivatie om te beginnen met Biodanza was destijds het enorme plezier dat ik uit het bewegen op muziek haalde. Ook als docent Biodanza geniet ik enorm van het lesgeven en de levensvreugde die mijn deelnemers uitstralen tijdens de les.

Mijn advies? Ervaar het zelf en neem eens een paar proeflessen.

Ada Knol
Biodanza docent in Utrechtse Heuvelrug